Når driftsomkostningerne på forskellige bilmodeller skal sammenlignes, er det derfor vigtigt både at se på brændstofudgifterne og på de grønne afgifter, da der er mange penge at spare på begge poster jo mere energieffektiv en bil er.
Energiklasser
I Danmark bliver alle nye person- og varebiler indplaceret i energiklasser. Indplaceringen sker på baggrund af bilernes officielle brændstofforbrug (det typegodkendte forbrug).
Nye energiklasser fra den 1. januar 2019
Fra og med den 1. september 2018 har nyregistrerede personbiler, der sælges i EU, skulle have deres brændstofforbrug målt efter en ny målemetode - WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), som erstatter den tidligere anvendte NEDC-metode (New European Driving Cycle). WLTP-målinger giver i gennemsnit et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger ud fra den tidligere metode. Energiklasserne er derfor med virkning fra 1. januar 2019 blevet tilpasset, så nye personbiler, med et WLTP-baseret brændstofforbrug, skal indplaceres efter følgende energiklasser:
Oversigt over WLTP-energiklasserne pr. 1. januar 2019
| Energiklasser | Brændstofforbrug km pr. liter |
|---|---|
| Benzin | |
| A+++ | Mindst 28,4 |
| A++ | 20,8-28,3 |
| A+ | 16,6-20,7 |
| A | 15,0-16,5 |
| B | 12,7-14,9 |
| C | 11,8-12,6 |
| D | 10,3-11,7 |
| E | 9,8-10,2 |
| F | 8,7-9,7 |
| G | Under 8,7 |
Du kan læse om reglerne for energimærkning af nye person- og varebiler i bekendtgørelse om energimærkning m.v. af nye person- og varebiler. På Skatteministeriets hjemmeside kan du finde satserne for ejerafgifter.
