Kombineret transport
Kombineret transport er transport af varer mellem EU eller EØS-landene, uanset varernes oprindelse eller endelige destination, når transporten af varerne sker ad vej til den indledende eller afsluttende strækning og til den resterende strækning anvender jernbane, indre vandveje eller søvejen, når denne strækning er over 100 km i lige linje.
Den indledende eller afsluttende vejstrækning skal tilbagelægges enten:
- Mellem det sted, hvor godset læsses, og den nærmeste egnede indladningsbanegård, for så vidt angår den indledende strækning.
- Mellem den nærmeste egnede udladningsbanegård og det sted, hvor godset losses, for så vidt angår den afsluttende strækning, eller
- Inden for en radius på 150 km i lige linje fra laste- eller lossehavnen.
Reglerne om kombineret transport gælder for virksomheder, der er etableret i et EU eller EØS-land, som opfylder betingelserne for adgang til erhvervet og til markedet, og som udfører godskørsel for fremmed regning og udfører kombineret godstransport mellem medlemsstaterne.
Vær opmærksom på, at hvis den indledende og/eller afsluttende vejtransport udføres i Danmark og ikke passerer en grænse, finder reglerne om cabotagekørsel, som følger af artikel 8 i forordning nr. 1072/2009 anvendelse. Det er derfor ikke muligt at udføre ubegrænset kombinerede transporter i Danmark.
Du kan læse mere om cabotagereglerne her.
Eksempler:
- Transport af varer i en container med fx skib fra Kina til Danmark, som herefter skal transporteres ad vej til en slutdestination i Danmark, kan ikke udføres efter reglerne om kombineret transport.
- Transport af varer med f.eks. skib fra Kina til Rotterdam (Holland), hvorefter varerne transporteres i en container med skib fra Rotterdam til Danmark, og som herefter skal transporteres ad vej til en slutdestination i Danmark, kan udføres efter reglerne om kombineret transport, hvorpå cabotagereglerne finder anvendelse.
